|
|
SKALA SRDCA (úryvok z románu, ktorý vrelo
odporúčame. Jeho autorom je Bo Giertz – víťaz ankety o osobnosť Švédska 20. storočia.
Kniha vyšla vo vydavateľstve POLÁRKA 1998, 032 41 Vavrišovo 333; tel.: 044-5271104;
e-mail: hudakpolarka@stonline.sk Preložil a ilustroval ju Michal Hudák ml.) Ježišovo zmierenie
je dodnes tým jediným, čo platí, ak nejaký hriešnik má byť ospravedlnený pred
Bohom. Boh hádže hriešnikovi záchranné
lano, až zachytí dušu, ktorá sa ako loďka ženie prúdom k veľkému vodopádu.
Najprv ju vytiahne na pevnú pôdu Slova tak, že ju naučí chodiť do kostola, modliť
sa, počúvať evanjelium. Potom Slovom orezáva jej zlozvyky a naučí ju utekať pred
hriechom. Tento boj proti hriechu je zo začiatku pre prebudenú dušu radosťou. Je to tak, ako keď majiteľ domčeka
začína klčovať pôdu okolo svojho nového domu. Kamene odletujú a lopata spieva v
zemi. Keď však človek pracuje na poli svojho
srdca, urobí postupne žalostný objav. Spozná, že čím ide hlbšie, tým viac kameňov
sa vynára. Neustále nachádza v sebe nové a nové hriechy a tie sa odstraňujú o to
ťažšie, čím hlbšie sedia ponorené v jeho vnútri. Prestať s opíjaním sa, s
kliatbami, to sa môže podariť počas jedného večera. Ale pýcha, chuť hovoriť o
sebe alebo nachádzanie chýb v druhých sedia v srdci ešte aj po mnohých mesiacoch
tvrdého boja o polepšenie sa.
A tak jedného dňa,
keď človek bojuje s hriechom, láme kameň na poli svojho srdca, v nádeji, že sa zbaví
posledných kameňov hriechu, a konečne uzrie niečo rásť, vrazí lopatu do pevnej,
kamennej platne. Chodí koldokola, chce ju obkopať, oškrabúva a skúša nanovo. Vtedy
si uvedomí strašnú pravdu: narazil na
mohutný podklad z čírej skaly. Keď povyvážal jednotlivé kamene a vyhádzal ich za
plot, nevytvoril záhradu, ktorá by mohla prinášať Bohu ovocie, ale odhalil kamennú
platňu zo žuly, ktorá nikdy neuživí ani jediný užitočný strom.
Toto je
kamenný podklad, ktorý sa nazýva skazenosť hriechom. Je to porušená prirodzenosť,
ktorá tu zostáva, aj keď sa človek rozlúčil so všetkými svojimi vedomými
hriechami. Kamenný podklad zapríčiňuje, že človek je rovnako veľký hriešnik pred Bohom, i keď Mu dal to najposlednejšie, čoho bol
z poslušnosti a oddanosti schopný.
Keď človek stojí na tomto kamennom podklade, má na výber tri možnosti. Môže odísť v nevere
ako Judáš. To je cesta k smrti. Môže podvádzať ako farizeji. Vtedy
vyzbiera tie kamene, ktoré sú viditeľné ľuďom. Potom navozí trocha prsti vlastnej
spravodlivosti a vysadí také kvety, ktoré voňajú príjemne jeho vlastnému nosu:
láskavosť, úslužnosť, veľké príspevky na misijné ofery, horlivú prácu pre Božie
kráľovstvo, svedectvá, kázne alebo krajnú prísnosť v otázkach jedenie a pitia. Tak
chodí medzi svojimi kvetmi a myslí si, že
práca je hotová. Pred Bohom však leží kamenný podklad obnažený a v deň súdu sú
už kvety dávno zvädnuté.
Ak sa človek
odchýli od Slova, nikdy nebude usvedčený zo svojho hriechu, v nijakom prípade z celej
strašnej hĺbky hriechu. Jedine ten, kto dá za pravdu Božiemu Slovu a prijíma
ho celkom a úplne ako Božie Slovo, dôjde až po kamenný podklad a objaví zákon
hriechu, ktorý prebýva v jeho údoch. Jedine takýto človek chápe, že nepotrebuje len polepšenie, ale potrebuje
spasenie. Ak má byť spasený, musí byť spasený z milosti. Keď toto človek
pochopí, to je Božie dielo. K tomuto chcel
Boh priviesť dušu, keď v celej nahote odhalil kamenný podklad.
Za múrmi Jeruzalema leží skala tvrdá ako lebka.
Do nej ľudia kedysi osadili kríž a naň
povesili toho jediného z ľudského rodu, ktorý bol spravodlivý a naplnil zákon. Boh
dopustil, aby sa tak stalo, lebo hoci v predchádzajúcich dobách mal zhovievavosť s
hriechom, teraz chcel napriek všetkému
ukázať, že On je spravodlivý - a že po hriechu nasleduje prekliatie a trest. Ale Boh je tak predivný, že nechal, aby všetko
prekliatie zla i jeho potrestanie postihli toho nevinného, ktorý išiel dobrovoľne na
smrť. Stal sa prekliatím kvôli nám. Tak nás vykúpil od prekliatia zákona. Stal sa
hriechom kvôli nám, aby sme my v Ňom boli spravodlivosťou u Boha. Na vlastnom tele
vyniesol naše hriechy na drevo kríža. Jeho krvavé rany nás uzdravili.
Preto je skala Golgoty najsvätejším miestom
celého sveta. Tam sa stáva zreteľným,
že aj najlepší učeníci Pána sú Ho nehodní. Všetci sme zradcovia a
spoluvinníci na Jeho smrti. Tam sa však stáva
jasným i to, že sám Pán prináša zmierenie za naše hriechy.
Kamenný
podklad v srdci nemusí byť podkladom pre
naše odsúdenie. Ako sa skala Golgoty zmenila zo šibeničného kopca na skalu
zmierenie toho dňa, keď ju kropili kvapky krvi z kríža, tak môže byť i kamenný
podklad ľudského srdca pokropený Ježišovou krvou. Vtedy Boh urobí znamenie kríža
nad týmto zlorečeným podkladom a urobí človeka spravodlivým v
Kristu. Celý kamenný podklad zdvihne a nechá
ho spočinúť na skale zmierenia. Ostáva tvrdým kameňom, ako aj človek ostáva
vo svojej podstate hriešnikom. Ale hriech je zmierený, prekliatie zrušené, človek
s radostnou odvahou dieťaťa môže prísť pred Božiu tvár a začať žiť na slávu
svojho Spasiteľa vo vďačnosti za div zmierenia. Vtedy vyklíči ovocie viery. Na kamennú platňu srdca sa rozprestrela nová
dobrá zem viery, zvlažovaná milosťou. V nej začína pomaly rásť niečo, čo predtým
nikdy nechcelo klíčiť. Tak odpadlík
Peter, keď obdržal milosť, nesvedčil už o svojej viere, ale o Spasiteľovi.
Skala srdca a skala zmierenia, to sú tie dva vrchy na ktorých sa rozhoduje o osude človeka. Ak človek zotrvá na skale srdca, je stratený. Zo skaly srdca na skalu zmierenia však vedie len jedna cesta, pevný kamenný most, vybudovaný raz navždy - je to Slovo. Práve tak ako len božské Slovo dokáže usvedčiť človeka z hriechu a odhaliť jeho dušu až po ten kamenný podklad, tak len božské Slovo dokáže zjaviť pravdu o Spasiteľovi. Ani jeden človek by nemohol veriť v odpustenie svojich hriechov, keby Boh nepostavil most vedúci na skalu zmierenia. Most, piliere ktorého sa nazývajú krst, Večera Pánova a rozhrešenie a klenby ktorého sú vybudované zo svätého Slova s jeho posolstvom o zmierení. Týmto mostom môže hriešnik prejsť zo skaly srdca na skalu zmierenia. Ak by sme dopustili, aby sa čo len jediný z oblúkov mosta zrútil, človek by sa stal naveky odsúdeným, ostal by pod zlorečenstvom zákona či už ako zúfalý hriešnik, alebo ako samospravodlivý farizej. |